tirsdag den 20. september 2011

Etui til strikkepinde

Jeg har efterhånden en del strikkepinde; dels pinde, jeg selv har købt, dels pinde, jeg har overtaget fra min mor. De har ligget i en skuffe og har skramlet rundt, naturligvis med det resultat, at jeg ikke aner, hvad jeg har.

Nu hvor jeg HAR lavet alt muligt til babyen og stadig ikke har født besluttede jeg mig for at få ryddet op i pindene. Det viste sig bl.a. at jeg havde 5 sæt jumper pinde i størrelse 3... Det var så fint nok, men da jeg skulle til at smide dem ned i skuffen igen fik jeg den idé at sy et etui, så jeg kunne holde styr på pindene og måske have noget mere i skuffen.

Og det skulle ikke være hvilket som helst etui, så der blev håndbroderet og lavet tittekanter!

DIY Etui til strikkepinde

Materialer
  • Stof: 2 stk à 72 x 42 cm, 2 stk à 72 x 11 (inkl sømrum)
  • Vlieseline (tyndt)
  • Tyndt pladevat
  • Satinskråbånd: 2,25m til tittekant, 2 x 70 cm til paneler
  • Tynd anoraksnor: 2,25m
  • Bånd til at lukke etuiet med
  • Brodere garn
Fremgangsmåde
  1. Vask stoffet (hvis det er ren bomuld) og klip det ud
  2. Lav dit broderi på forsiden
  3. Lav tittekanten
  4. Lim pladevat på ydersiden (bagsiden af det du har broderet) med spraylim
  5. Stryg vlieseline på indersiden
  6. Sy skråbånd på toppen af panelerne
  7. Ri Sy panelerne og indersiden sammen. 
  8. Sy rum i panelerne efter ønske og strikkepinde. Jeg lavede 12 à 3 cm og 4 større i hvert panel. Hvis jeg skulle lave det om ville jeg lave lidt færre af de helt smalle og nogle lidt bredere.
  9. Læg nu yder- og inderside ret mod ret og tittekanten i mellem dem. Med det standardskråbånd jeg brugte passede det med 1 cm sømrum.
  10. Ri det hele sammen. Sæt det hele sammen med knappenåle og sy det med 1 cm sømrum, men lad ca 15 cm være åbent (eller kan du lissom ikke vende det om igen, vel)
  11. Vend det om på retsiden, sy åbningen i hånden på symaskinen. 
  12. Voilá! Et etui til strikkepinde! Lukkes med et bånd.
Etuiet måler altså 70x40 cm og har to paneler à 70x10 cm, kantet med skråbånd. Hvis jeg skulle lave et igen ville jeg sætte et bånd midt mellem de to paneler og lave de samme inddelinger i det; det er nemlig lige før de længste pinde falder ud af rummene, når jeg ruller det sammen. Jeg lavede panelerne så smalle for at kunne få fat i strømpepindene, som kun er 15 cm lange.



Det der tog klart længst tid var at brodere på forsiden, men det er meget hyggeligt og så kan jeg gøre det mens jeg ser fjernsyn (i hvert fald hvis filmen ikke er for indviklet!).



DIY tittekant:
  • Skråbånd - her har jeg brugt 2,25 m satinskråbånd
  • Tynd anoraksnor - samme længde. 
Vask snoren hvis den er af ren bomuld. Åbn skråbåndet og stryg det på midten med vrangen indad. Læg snoren ind i skråbåndet og zigzag det sammen.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak for din kommentar, loves it!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...